Der er mange myter om æg, men den lille proteinbombe er muligvis det tætteste, man kommer på en stor vitaminpille. Æg er ikke bare sunde, de er SUPER sunde (læs afsnittet “Fakta om æg” længere nede). Mit håb med blogindlægget er at give dig lyst til at styrke din sundhed ved at spise æg til morgenmad flere gange om ugen. Mangler du ideer til andet end scrambled eggs, finder du masser af inspiration her.

Æg som en del af dagens første måltid

Æg er en rigtig god kilde til sunde proteiner, der er nemme at optage og lette at fordøje. Består dagens første måltid af æg, gode fedtstoffer og fiberrige grøntsager, vil du føle dig mæt i flere timer. Hvis du får lagt en god bund fra dagens begyndelse, vil du have nemmere ved at holde blodsukkeret stabilt. Et stabilt blodsukker har mange fordele, bl.a. mere energi, større velvære, færre humørsvingninger og mindre trang til søde sager senere på dagen.

Er du løbet tør for ideer til, hvordan du kan variere måden at tilberede dine morgenæg, eller er du bare interesseret i ny inspiration, har jeg samlet 10 forskellige forslag her, hvor du også får bud på måder at øge dit grøntsagsindtag ved at begynde allerede fra morgenstunden.

Hvilke morgenæg foretrækker du?

Der er 10 opskrifter i det her blogindlæg, men jeg – og de andre læsere – vil rigtig gerne høre fra dig, hvis du har flere ideer. Smid en kommentar nederst på siden og del dine favoritæg med os.

10 opskrifter og fakta om æg

Opskrifterne får du nemt ved at trykke på overskrifterne eller på billederne, og nedenunder de 10 forslag til tilberedning af morgenæg får du flere fakta om æg (læs med længere nede).

1. Nemme æggemuffins med serranoskinke

Æggemuffins med serrano
Æggemuffins med serrano (drysset med purløg) og smørstegte grønne asparges

2. Mættende og sprød osteomelet

Sprød osteomelet
Sprød osteomelet med små tomater og frisk spinat

3. Spinatmuffins med bacon

Spinatmuffins med bacon
Spinatmuffins med bacon og salat med agurk og rød peber

4. Laksemousse med peberrod serveret med blødkogt æg

Laksemousse med høvlet peberrod
Laksemousse med høvlet peberrod (pyntet med lakserogn og dild) serveret med ristet rugbrød og blødkogt æg

5. Croque Madame Deluxe

Croque madame deluxe
Croque Madame Deluxe og avocado med chiliolie og hakkede saltmandler

6. Asparges svøbt i bacon og scrambled eggs

Asparges svøbt i bacon
Asparges svøbt i bacon og scrambled eggs drysset med purløg

7. Bagte tomater på stilk med spejlæg og bacon

Bagte tomater på stilk med spejlæg og bacon
Bagte tomater på stilk med spejlæg (drysset med purløg) og bacon

8. Omelet med champignon

Omelet med champignon
Omelet med champignon (drysset med persille) og smørstegte broccolini

9. Frittata i ovn – italiensk æggekage med chorizo 

Frittata i ovn
Frittata i ovn med masser af grøntsager (pyntet med oliven og frisk basilikum)

10. Sprødstegt serrano og spejlæg

Spejlæg med parmaskinke
Spejlæg (drysset med mikrogrønt) og sprødstegt serranoskinke

Fakta om æg

  1. Æg er en næringsrig fødevare og indeholder proteiner af højeste kvalitet og sunde aminosyrer. Proteiner fra æg er lette for kroppen at optage og fordøje.
  2. Æggehviden indeholder mange proteiner men ingen fedt og kulhydrater.
  3. Æggeblommen indeholder proteiner, vitaminer, mineraler og en del fedt (af den sunde slags).
  4. I forskerkredse er der efterhånden bred enighed om, at der ikke er grund til bekymring om kolesterolet i æg. Du kan derfor roligt spise æg hver morgen uden at være bekymret for dit kolesteroltal.
  5. Æg er kyllingefosterets “madpakke”, og indeholder stort set alle næringsstoffer. Dog indholder æg ikke c-vitaminer og fibre.
  6. Æg er den ideelle træningsmad, fordi den lille proteinbombe indholder jern, der hjælper til et større iltoptag i blodet og dermed større ydeevne. Derudover sætter proteinet i æg turbo på restitutionen.
  7. Undersøgelser viser, at der ikke er den store forskel på de sundhedsmæssige gevinster, om du vælger økologiske æg, buræg eller skrabeæg. Det handler mere om holdninger i forhold til etik og dyrevelfærd. Her i huset kunne vi selvfølgelig aldrig drømme om at bruge andet end øko-æg 🙂
  8. Uanset om æg spises rå eller tilberedt, ændrer det ikke ved sundhedsfaktorerne. Alle vitaminer og mineraler bevares også ved varmebehandlet æg.
Luksusmorgenmad med bl.a. sprødstegt serranoskinke og spejlæg

13 kommentarer

  1. Kære Mette.
    Æg er bestemt min favorit morgenmad. Mums!
    Jeg har lavet alle de versioner du viser og jeg vil mene at røræg er den nemmeste og hurtigste en travl hverdagsmorgen. Til gengæld synes jeg at æggemuffins(begge versioner) også er super på en hverdag fordi de nemt kan laves i dagen i forvejen, og snildt fryses ned.
    I weekenden forkæler jeg ofte mig selv med de øvrige ægge udgaver 🙂
    Det er længe siden jeg har lavet croque madame, så tak for at minde mig om den version 😊

    • Kære Linda
      Dejligt med dine kommentarer 🙏
      Røræg er helt bestemt nemt, og som du skriver, kan foodprep være en kæmpe hjælp i en travl hverdag, hvis der skal lidt variation til og det er de to slags æggemuffins helt perfekte til.
      Dejligt at jeg kunne inspirere dig til at lave Croque Madame igen. Det er også en af mine favoritter, som jeg lavede flere gange i sidste uge, hvor jeg holdt ferie i Sverige 🍳🥑

  2. At lave forskellige slags æg til morgenmad er altid spændende🤩 desværre er der et stof i blødkogte æg, som jeg ikke kan tåle. Hvilket stof ved jeg ikke. Derfor er det herligt at få ideer til æg , der ikke har den bløde blomme👏 Fantastiske ideer til noget så enkelt som ET ÆG😜😜😜 så tusind tak for dejlige ideer👍🏼

    • Jeg har prøvet at google, om der er et stof i blødkogte æg, der kan give kvalme, men har ikke kunnet finde noget om det. Det tætteste, jeg er kommet på det, er, at det kan være en form for fødevareallergi. Måske andre, der læser med her, ved noget om det???
      Jeg er rigtig glad for, at du kunne bruge nogle af ideerne til at variere tilberedningen af morgenæg 😘👍🙏
      Tusind tak 🍳

  3. Hvis man som jeg er diagnosticeret og lider af urinsyregigt, så er æg en af de madvare, man kan indtage, da de indeholder meget lidt purin/puriner.

    Da kroppen selv danner puriner, gælder det om, at holde niveauet i blodet nede, og på den måde undgå “attack”, det kan gøres bl.a. gennem kosten.

    Tak for lækker inspirationen til mad med æg. 👌🙏

    • Hvor er jeg glad for at høre, at du gerne må spise æg på din diæt Christina. I rigtig mange tilfælde kan kosten gøre en stor forskel og holde symptomerne nede i forbindelse med flere sygdomme og lidelser.
      Dejligt at høre, at du fandt inspiration til mad med æg 🙂

  4. Jeg elsker æg, og spiser altid æg til morgenmad for at undgå den oppustede mave fra brød. Det kan dog godt blive lidt trivielt ind i mellem, så jeg har været super glad for dine forskellige opskrifter. Jeg har prøvet dem alle bortset for den med Laks, og de er super lækre – kan varmt anbefale dem. Tak for at du altid inspirerer os alle sammen med dine gode opskrifter💜🙏.

    • Hvor godt at høre, at du også spiser æg om morgenen Belinda. Du har ret i, at brød giver oppustet mave, hvilket er enormt ubehageligt. Derudover påvirker brød også blodsukkeret. Når blodsukkeret stiger og hurtigt falder igen, påvirker det humøret og giver trang til søde sager. Det er en af grundene til, at jeg går udenom brød.
      Æg fungerer bedre i forhold til et stabilt blodsukker.
      Tak for de rosende ord – jeg er så glad for at kunne inspirere 🙂

  5. Kære Mette.
    Tak for de mange inspirerende opskrifter med æg.
    Indrømmet, i det daglige spiller æg ikke en hovedrolle for mig, men på rejser er de blødkogte af slagsen efterspurgte. Desværre er de ikke altid lige veltillavede.
    Omeletter i forskellige afskygninger kan være lige det, man har brug for, hvis der skal kræses lidt ekstra.
    Har selv oplevet at æg kan give en kraftig fornemmelse af mæthed.
    Dejligt at erfare at æg er så vitaminrige, og at de kan give et stabilt blodsukker i længere tid.
    Tak for de altid inspirerende opskrifter, i hvilke du altid har fokus på det sunde.

    • Kære Niels
      Dejligt, at du har lyst til at byde ind med en kommentar selvom æg ikke spiller en væsenlig rolle i din hverdag.
      Du har helt ret i, at æg mætter utroligt godt og længe. Mæthedsfornemmelse og stabilt blodsukker er efter min overbevisning koden til god energi og godt humør gennem hele dagen.
      Håber, at de blødkogte æg og omeletterne får lidt mere plads på din mad-scene fremover.

  6. Har prøvet flere af dine opskrifter. Til hverdag blir det oftest samme morgenmad, men i weekenderne bør der jo findes tid til at lave det lille extra. Du har nogle superlækre opskrifter på æg med stor variation. Fint med alle fakta omkring æg. For mig og min familjes del er det økologiske frigående æg som gælder, noget andet findes ikke at tænke på. Her kan man som konsument gøre en stor forskel i dyrevelfærden.

    • Kære Mia
      Det glæder mig at høre, at du har prøvet flere af opskrifterne på morgenæg, og at du synes om dem.
      Jeg kan ikke være mere enig med dig i, at vi forbrugere – via vores valg – bestemmer, hvor meget fokus der skal være på dyrevelværd.
      Økologiske æg fra frigående høns er også den eneste mulighed for mig.
      Tak for din kommentar.

  7. Hvor er det dejligt med en masse forskellige opskrifter på æg, så det ikke bare bliver de samme scramblede nogen af slagsen hver morgen. Det ser lækkert ud! Jeg spiser rigtig tit spejlæg på Crouque Madame Deluxe måden. Jeg er vild med den sprøde ost under spejlægget 🙂 Og så elsker jeg at toppe den med avokadotern og ristede, hakkede mandler, som lige giver lidt ekstra mæthed.
    Tak for masser af inspiration, også til et spændende brunchbord, hvis man har overnattende gæster. Det får vi snart, og så vil jeg servere nogle af de her varianter i stedet for rundstykker.

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here